Har vi set film i alle genrer, alle epoker og alle stilarter? Ja selvfølgelig. Vi blev taget af historien, karaktererne, stilen også!
Men har du kigget grundigt efter, hvem der endelig vinder hovedrollen , båret af hovedskuespilleren eller af plottet? OVERALLERNE! Tvivler du på det? Jeg tilbyder dig derfor en lille rundvisning blandt de mest berømte film og/eller de mest berømte karakterer på den store eller lille skærm, du vil blive overrasket og glad over disse beviser: Overalls ledsager os i vores daglige liv og i vores fantasi gennem nettet ! Så her er en lille rundvisning i filmbiblioteket af vores kollektive ånd, som fremhæver denne væsentlige beklædningsgenstand , uden hvilken karakteren ikke ville være så slående at opsuge sin historie så godt...
Uden at holde os for meget til kronologien, lad os se, om min antagelse viser sig at være korrekt, og om overallerne ikke ville være den identificerende stjerne i de Hollywood-film , der rørte os, fik os til at grine eller græde, som til sidst rørte os nok til, at vi husker det stadig i lang tid.
1 - La Salopette, første rolle i biografen
Så lad os starte med lidt seriøsitet og grave i arkiverne! Lad os også tage fat på en realistisk, dramatisk film. Jeg lod dig huske Charlie Chaplin i "Moderne tider" . Husk, han er iført snavsede, posede, stribede overalls, typisk for det mest praktiske, formløse arbejdstøj med flere lommer . Og for så meget kunne det ikke have båret noget andet så sandt, på sliddet og besværligheden hos arbejderne i moderne tid... Det var næsten 100 år siden! Hun var der allerede, vores lille stigende stjerne i stille biograf, men hvor sigende. Effektiv, denne beklædningsgenstand, som vi assimilerer til modgang, samlebåndsarbejde, rentabilitet og gentagne gestus. Se hvad det er blevet til i vores butik , disse stribede overalls, som ikke længere er der for at få os til at græde, men undskyld Charlie, for at klæde os trendy og fritid, forår og gåture!
Så lad os smile i dag og huske et andet filmregister , en anden stjerne, men de samme overalls:
Således er den stribet, den er blå og hvid , den bliver båret på scenen af en mand af folket, som fik os til at grine på scenen og græde i "Tchao Pantin". Det er Coluches overalls , den der vaskes hvidere end hvid i knuderne af vasketøjet... Disse overalls transporterede os til følelserne af latter, hån, ufiltreret humor, politik og alvorlige problemer, der påvirker alle. Det bevægede os, gjorde os opmærksomme på al vor tids elendighed, mennesker, der er sultne, og som genvinder håbet med Restos du Cœurs generøsitet. Overalls er hjertets, følsomhedens, generøsitetens tøj .
Vi ser det, to komikere, fra forskellige epoker, men identiske sociale emner, de samme overalls, flagbærere af ædle følelser , af følsomheden og storheden af menneskets følelser, en smuk sjæl, indhyllet i en beskyttende og universel overall.
Lad os gå tilbage til vores Hollywood-biograf, mens vi bevarer udtryk for smukke følelser og kraften til at gøre godt, filmen blev udgivet i 1999, taget fra Stephen Kings bog, "The Green Line" , en film, hvor Mickael Duncan spiller en dømt til døden, hvem vil bevise sig uskyldig i de forbrydelser, han er anklaget for...Han er en kæmpe med et rent hjerte, og i dette fantasy-drama husker vi, hvad han har på, ikke? Overalls også... I denne tidløse blå klæder hun en god, generøs mand, som vil glemme sig selv at gøre godt og lindre sine torturister. Er han udstyret med en guddommelig mission, med et hjerte så rent, at overallerne i dette eksempel er dem fra arbejderen, der arbejder for at gøre mennesker bedre og for at sublimere den almindelige mands visdom og følelser? Hvilken smuk intention og hvilken smuk kjole til en smuk historie... Det er heldragten af positive tanker , af kærlighed til ens næste, af selvopofrelse. Hvis farven er neutral, spreder den uden tvivl hele regnbuen af rene handlinger, der forskønner livet!
Og for at blive i de smukkeste følelser af den menneskelige natur, men i en gladere tilstand, lad os sammen se, hvilket nyt mesterværk der kan illustrere så smukke tanker ved at læne os mod film fra 2000'erne og frem til i dag.
2 - Overallerne fra 2000'erne i 7. art
Det er en musical fra 2008, verdensberømt, båret af sangene fra gruppen ABBA , med Meryl Streep i hovedrollen i "Mamma Mia!" , hvem er i overalls !!!!! Og ja, essentiel stjerne i de lykkelige øjeblikke af tilværelsen, bukserne klæder vores amerikanske stjerne i denne komedie og giver ham luft af boheme og evig ungdom!!! På livlige rytmer synger og danser hun og tager os med ind i en hvirvelvind af optimisme og friskhed ... Det er en sjov og bevægende film, og amplituden af Mrs. Streeps skuespil er meget lettet af, hvad hun har på! Aktive, følsomme, smukke, vi ved ikke længere, om vi taler om skuespillerinden eller bukserne, medmindre bukserne er en integreret del af skuespillerindens skuespil, og de to, de bliver én!
Overallerne er så sandelig det væsentlige i vores følelser, der er repræsenteret i vor tids kultfilm, og hvis de rører vores voksne hjerter, ved de også, hvordan de skal nærme sig og blive det væsentlige for det barn, der er blevet lidt i hvert af vores Vi. Derfor er en universel karakter også udsmykket med overalls og det er oplagt at genkende og nærme sig hver eneste rolle, der påvirker os, så længe vi genkender os selv, om ikke andet gennem den vane, som for en gangs skyld klæder munken!
Så her er, for de små,... og de ældre også, en væsentlig reference: de er små, de er gule og blå, de er venlige, drilske, spillere, arbejdere og eventyrere, hvad er de? MINIONERNE , så mange, så forskellige og så velklædte, alligevel med en gul top og... Blå overalls ! Den berømte, den eneste, den unikke, den som alle kender og genkender! De har deres eget, unikke sprog og er ensartet klædt i disse fantastiske overalls . Hvordan kan vi forestille os dem anderledes i dag? Det er umuligt ! Og uden disse overalls, der går til hver af håndlangerne, uanset deres usandsynlige fysik, ville vi have bevaret dem som en karakter, der nu er en integreret del af vores ømhed og sjove kapital ? Ikke sikker... Minions kommer helt fra fantasien på baggrund af virkeligheden, disse små overalls eksisterer og gør dem så troværdige for os, alle sammen lige så meget som de er.
Til hvad Coluche siger, hvor skal de følelser formidles af Meryl Streep, Mickael Duncan eller Charlie Chaplin?
Faktisk er det fælles tilbehør til de situationer, der er illustreret i disse eksempler, naturligvis overalls! Og alligevel er scenarierne forskellige, rollerne, tiderne, publikum... Så hvad lægger vi mærke til? Der er en anden fælles pointe i alle disse film og disse animationer, som ledsager overallerne. Lad os ikke være bange for genveje, det er de menneskelige værdier , såsom retfærdighed, ærlighed, generøsitet, ære påsyet overalls , der klæber til huden på hver skuespiller! Humaniseret med garnbukserne, denne anden hud, som identificerer os med alle livets roller, det er kun et skridt at sige, at garnbukserne, ligesom vores følelser, passerer tidsaldre og epoker, og formidler dette, at der er bedst i hver af os.
Således kan vi sige, at biografen faktisk er den 7. kunst, men overalls er den 8. , liv og lykke for alle!!!